Toepassingsvoorbeelden voor geavanceerde oproepdoorschakeling in het cloud telefoonsysteem
In dit artikel doorlopen we de instellingen van de volgende scenario's:
- Uitbreiding met meerdere eindapparaten
- Verschillend gedrag tijdens en buiten kantooruren
- Escalerende gesprekssequenties
- Doorschakelen naar andere extensies
Dit artikel bouwt voort op de instructies voor geavanceerde doorschakelingen in het cloud telefoonsysteem, waarin elke stap in detail wordt uitgelegd. Dankzij de intuïtieve structuur van onze functies kunnen ook gevorderde gebruikers deze voorbeelden direct implementeren.
Ook al zijn de genoemde voorbeelden van toepassing op het cloud telefoonsysteem, je kunt veel vergelijkbare dingen implementeren in nummerbeheer in je klantenportaal. Geavanceerde doorschakelingen zijn niet beschikbaar in de tarieven voor privégebruik.
Voor gebruikers van de cloud telefooncentrale Pro raden we onze intuïtieve Call Flow Creator aan in plaats van geavanceerde doorschakeling.
Open cloud telefoonsysteem
Open uw MyEasybell klantenportaal en log in met uw persoonlijke toegangsgegevens.
Selecteer in het menu bovenaan "Mijn producten" en vervolgens "Beheer je Cloud PBX".
1e uitbreiding met meerdere terminals
Aan een extensie worden vaak meerdere eindapparaten toegewezen. Standaard worden oproepen gelijktijdig gesignaleerd op al deze apparaten. De eindapparaten van de nevenaansluiting kunnen echter ook afzonderlijk en na elkaar worden aangesproken.
In het volgende voorbeeld zijn Helen (Support) en een aanvraag voor Johanna toegewezen aan de extensie "Management telefoons" en moeten ze na elkaar overgaan. Als het gesprek op geen van de apparaten wordt beantwoord, moet het worden doorgeschakeld naar het antwoordapparaat van de extensie.
Hiervoor moet een profiel met drie stappen worden aangemaakt.
Stap 1
Hiervoor moet je de optie onder "Target" wijzigen in "Select end devices". Je ziet dan een lijst met alle beschikbare apparaten en alle apparaten die al zijn toegewezen onder "Eindapparaten selecteren". In dit voorbeeld selecteren we "Helen (Support)" en stellen we de duur in op 15 seconden.
Klik vervolgens op "Opslaan".
Stap 2
De tweede stap is het selecteren van "Selecteer eindapparaten" onder "Bestemming". We gebruiken de eindapparaataccount "Johanna" als bestemming. Voor mobiele apparaten moet deze stap iets langer duren, omdat er vertragingen kunnen optreden bij het tot stand brengen van de verbinding.
Klik op "Opslaan" om de instellingen op te slaan.
Stap 3
Het aaneenschakelen van stappen met eindapparaten of externe telefoonnummers als doorschakelbestemmingen kan naar wens worden uitgebreid. In ons voorbeeld geven we "aankondiging/antwoordapparaat" op als bestemming in de laatste stap. Aangezien de gespreksstroom automatisch eindigt na deze stap, is er geen "duur" voor.
Het gewenste audiobestand, het type melding en het medium voor de melding kunnen nu worden geselecteerd in het onderste gedeelte van de weergave.
Zodra de derde stap is opgeslagen, wordt de oproepverdeling weergegeven in het profieloverzicht. De afzonderlijke stappen kunnen worden bewerkt, verwijderd of in een andere volgorde worden geplaatst met behulp van de pijltjestoetsen.
Als de profielinstellingen compleet zijn, sla ze dan opnieuw op.
2. verschillend gedrag tijdens en buiten kantooruren
Slechts in zeldzame gevallen willen vakmensen de klok rond beschikbaar zijn. Het meest voorkomende voorbeeld is waarschijnlijk de verschillende beschikbaarheid tijdens en buiten kantooruren. Hoewel de differentiatie ook handmatig kan worden beïnvloed met de after-hours switch, kunnen deze en nog complexere scenario's volledig automatisch worden geïmplementeerd met de uitgebreide oproepdoorschakeling en tijdgestuurde profieltoewijzing.
Om dit mogelijk te maken, worden verschillende profielen gebruikt. Deze worden dan net als een dienstregeling over de week verdeeld.
2.1 Meerdere profielen maken
In de eerste stap worden drie profielen met unieke namen aangemaakt voor een extensie. In het volgende voorbeeld wordt de extensie "Switchboard" ingesteld.
- Omwille van de eenvoud rinkelen alle aansluitingen van de extensie parallel tijdens kantooruren
- Tijdens de lunchpauze ontvangen bellers een overeenkomstige mededeling
- Buiten kantooruren wordt een antwoordapparaat ingeschakeld.
Als u aan elk profiel een andere kleur toewijst, kunt u later gemakkelijker het overzicht bewaren.
Profiel 1
"Werktijd" heeft als bestemming "Alle eindapparaten" met oneindige duur geconfigureerd. Als er een oproep binnenkomt op de extensie "Centrale", worden alle toegewezen eindapparaten parallel aangesproken.
Profiel 2
Een melding is geactiveerd voor het profiel "Pauze", dus het invoeren van de duur is gedeactiveerd.
Profiel 3
Het derde profiel heeft de naam "Na het werk" en stuurt alle gesprekken door naar het antwoordapparaat van de extensie "Hoofdkantoor". Dit geeft bellers de mogelijkheid om een bericht achter te laten.
2.2 Profielen toewijzen
Als alle profielen zijn aangemaakt, moet je nog instellen wanneer ze actief moeten zijn. Dit wordt gedaan in de profieltoewijzing.
In ons voorbeeld worden de tijden als volgt toegewezen:
- Werktijden: ma - vr, 8:00 - 16:30
- Pauze: ma - vr, 12:00 - 12:30
- Sluitingstijd: alles buiten werktijden
(copy 32)
Opmerking: Er wordt NIET doorgeschakeld voor perioden zonder profieltoewijzing. Dit betekent dat alle eindapparaten die zijn toegewezen aan de respectieve extensie parallel worden gesignaleerd.
3. escalerende gesprekssequenties
Bij escalerende gesprekssequenties wordt in eerste instantie slechts een bepaald aantal eindapparaten gesignaleerd. Als de oproep niet binnen de gedefinieerde tijd kan worden beantwoord, gaat een groter aantal eindapparaten over om de kans te vergroten dat er geen oproep onbeantwoord blijft. Deze toename kan naar behoefte worden voortgezet.
Het volgende voorbeeld illustreert een oproep naar een hotline voor ondersteuning. Het aantal gesignaleerde apparaten neemt geleidelijk toe tot een totaal van drie. Als de oproep op geen van deze apparaten wordt beantwoord, wordt de oproep extern doorgeschakeld naar een mobiele telefoon. De basis voor deze opstelling is dat alle drie de telefoons zijn toegewezen aan de extensie "Support".
Stap 1 - 3: Verhoog geleidelijk het aantal eindapparaten
Om dit te doen, maken we het doorschakelprofiel "Escalatie ondersteuning" met in totaal vier stappen. In de stappen "Support01", "Support02" en "Support03" wordt voor elke stap een extra telefoon toegevoegd als eindapparaat. In de stap "Support Mobile" wordt vervolgens een externe doorschakeling naar een mobiel telefoonnummer ingesteld.
Stap 4: Doorschakelen naar extern nummer
De vierde stap stuurt het gesprek door naar een aantal externe nummers, in het voorbeeld twee mobiele telefoonnummers. Klik op het "Plus"-symbool om meer nummers toe te voegen.
Houd er rekening mee dat voor elk extern nummer één lijn van je tarief wordt gebruikt en dat hiervoor telefoonkosten in rekening worden gebracht.
4. doorschakelen naar andere extensies
De doorschakelbestemming "Interne oproepomleiding" kan worden gebruikt voor het doorschakelen van een toestel naar een ander toestel. Een reden hiervoor kan bijvoorbeeld zijn dat slechts één eindtoestel is toegewezen aan een toestel.
In het volgende toepassingsvoorbeeld moet een uitgebreide gespreksdoorschakeling worden ingesteld voor het toestel "Karl (assistentie)":
- Eerst gaat de telefoon van Karl 20 seconden over.
- Als het toestel het gesprek niet aanneemt, wordt het doorgeschakeld naar de aansluiting "Steffi".
Stap 1: Regelmatig signaleren
De eerste stap is het signaleren gedurende 20 seconden op je eigen eindapparaat.
In ons voorbeeld selecteren we "Alle eindapparaten" als bestemming. Natuurlijk is het ook mogelijk om hier alleen bepaalde apparaten te laten bellen ("Eindapparaten selecteren", zie hierboven).
Stap 2: Interne doorschakeling
In de tweede stap wordt "Interne oproepomleiding" gedefinieerd als de bestemming.
In het geselecteerde voorbeeld stuurt de extensie "Karl (assistentie)" het gesprek door naar de extensie "Steffi".

Erkend en gewaardeerd!
Ons succes is gebouwd op vertrouwen van klanten en partners.
4.6 Rating op TrustPilot